پاییز و زمستان (در حال انتشار)                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه پژوهشی اشیای فرهنگی تاریخی، پژوهشکده باستان شناسی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تهران، ایران ، a.chaychi@richt.ir
چکیده:   (480 مشاهده)

آنتوان خان یکی از مشهورترین و تاثیر گذارترین عکاسان قدیم ایران است. عکس‌هایی که به او نسبت داده شده‌اند نه فقط در زمینه تاریخ هنر، بلکه در دیگر مطالعات میان رشته‌ای نیز کاربرد دارند. شوربختانه بیشتر شاهکارهای هنری منتسب به او که در مجموعه‌ها و موزه‌‌های بزرگ دنیا پراکنده شده فاقد اطلاعات دقیق و تاریخچه عکاسی است. این آشفتگی در مواردی درستی نتایج مطالعات پژوهشگران عکس را تحت تاثیر قرارداده است. عکاسخانه او در زمان درگیری‌های دوران مشروطه آتش گرفت و باقیمانده عکس‌های او مصادره و بعدها نیز تعداد کمتری از آنها بازگردانده شد. با وجود از میان رفتن بیشتر نگاتیوها و عکس‌های سوروگین می‌توان نمونه عکس‌های مجموعه او را نزد عکاسان دیگری مانند دیمیتری یرماکف که دارای مشخصات نوشتاری کامل تریست مشاهده کرد. این مقاله که با استفاده از مطالعات تطبیقی، عکس‌های مجموعه‌ها، موزه‌ها، مطالعات اشیای فرهنگی و روش باستان‌شناسی تاریخی تهیه شده است نشان می‌دهد که در برهه‌هایی عکاسخانه او به صورت بنگاهی فرهنگی و تجاری و با اشتراک گذاشتن عکس‌ها و نگاتیوهایش و دیگر عکاسان و یا عکاسی دوباره موضوعات مختلف به شرق‌شناسان و ایران‌شناسان و موسسات مختلف خدمت‌رسانی می‌کرده است. نمونۀ این همکاری که با یک برنامه مشترک صورت گرفته است، تهیه کارت پستال‌های مصور دولتی و غیر دولتی است که در دوره قاجار به ورقه‌های پستی مشهور بودند. این همکاری‌ها در راستای دیگر اقدامات فرهنگی از دوران مشروطه تا پایان سلسله قاجار ادامه داشته است. نتایج این بررسی نشان می‌دهد که سوروگین شیشه‌ها و آلبوم‌هایی از عکاسان دیگر در مجموعه خود گردآوری کرده است.

واژه‌های کلیدی: آنتوان سوروگین، عکاسی، قاجار، ایران
     
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: کتیبه های بنا
دریافت: 1399/5/21 | پذیرش: 1399/10/8 | انتشار: 1399/10/21